Skip to main content

British English vs. Malaysian English / Bahasa Inggeris Inggeris vs Malaysia Bahasa Inggeris

Who says our English is teruk? Just read below - Ours is simple, short, concise, straight-to-the-point, effective etc.


WHEN GIVING A CUSTOMER BAD NEWS

Britons: I'm sorry, sir, but we don't seem to have the sweater you want in your size, but if you give me a moment, I can call the other outlets for you.

Malaysians: No stock.


RETURNING A CALL

Britons: Hello, this is John Smith. Did anyone call for me a few moments ago?

Malaysians: Hello, who call?


ASKING SOMEONE TO MAKE WAY

Britons: Excuse me, I would like to get by. Would you please make way?

Malaysians: S-kew me.


WHEN SOMEONE OFFERS TO PAY

Britons: Hey! Put your wallet away, this drink is on me..

Malaysians: No need lah.


WHEN ASKING FOR PERMISSION


Britons: Excuse me, but do you think it would be possible for me to enter through this door?

Malaysians: (pointing at the door) Can ah?


WHEN ENTERTAINING

Britons: Please make yourself right at home.

Malaysians: No need shy shy one lah!


WHEN DOUBTING SOMEONE

Britons: I don't recall you giving me the money.

Malaysians: Where got?


WHEN DECLINING AN OFFER

Britons: I would prefer not to do that, if you don't mind.

Malaysians: Don't want lah.


IN DISAGREEING ON A TOPIC OF DISCUSSION

Britons: Err...Tom, I have to stop you there. I understand where you're coming from, but I really have to disagree with what you said about the issue.

Malaysians: You mad ah?


WHEN ASKING SOMEONE TO LOWER THEIR VOICE.

Britons: Excuse me, but could you please lower your voice? I'm trying to concentrate over here.

Malaysians: Shut up lah!


WHEN ASKING SOMEONE IF HE/SHE KNOWS YOU.

Britons: Excuse me, but I noticed you staring at me for sometime. Do I know you?

Malaysians: See what, see what?


WHEN TRYING TO FIND OUT WHAT HAD HAPPENED

Britons: Will someone tell me what has just happened?

Malaysians: What happened ah? Why like that one ah?


WHEN SOMEONE DID SOMETHING WRONG

Britons: This isn't the way to do it. Here, let me show you.

Malaysians: Like that also don't know how to do!


WHEN ONE IS ANGRY

Britons: Would you mind not disturbing me?

Malaysians: Celaka you!

------------------------------

Siapa kata bahasa Inggeris kita teruk? Cuma baca di bawah - Kami adalah mudah, pendek, ringkas, terus-ke-titik, berkesan dan sebagainya.


APABILA MEMBERI BERITA BELAS PELANGGAN

Britons: Saya minta maaf, tuan, tetapi kami tidak sepatutnya mempunyai sweater yang anda mahu dalam saiz anda, tetapi jika anda memberi saya seketika, saya boleh menghubungi kedai lain untuk anda.

Rakyat Malaysia: Tiada stok.


MEMULUNGKAN CALL

Britons: Halo, ini John Smith. Adakah sesiapa memanggil saya beberapa saat lalu?

Rakyat Malaysia: Halo, siapa yang memanggil?


MEMERLUKAN SELESAI UNTUK MEMUASKAN

Britons: Maafkan saya, saya ingin dapatkan. Bolehkah anda membuat jalan?

Rakyat Malaysia: S-kew saya.


APABILA SELESAI TAWARAN UNTUK MEMBAYAR

Britons: Hei! Letakkan dompet anda, minuman ini ada padaku ..

Rakyat Malaysia: Tidak perlu lah.


KEPADA MEMENUHI KEBENARAN


Britons: Maafkan saya, tetapi adakah anda fikir saya mungkin masuk ke pintu ini?

Rakyat Malaysia: (menunjuk ke pintu) Bolehkah ah?


WHEN ENTERTAINING

Britons: Sila buat sendiri di rumah.

Rakyat Malaysia: Tidak perlu malu satu lah!


WHEN DOUBTING SOMEONE

Britons: Saya tidak ingat anda memberi saya wang itu.

Rakyat Malaysia: Di mana?


KETIKA MENINGKATKAN TAWARAN

Britons: Saya lebih suka tidak melakukannya, jika anda tidak keberatan.

Rakyat Malaysia: Tidak mahu lah.


DALAM MENYETUJUI BAHAGIAN PERBINCANGAN

Britons: Err ... Tom, saya terpaksa berhenti di sana. Saya faham di mana anda datang, tetapi saya benar-benar tidak bersetuju dengan apa yang anda katakan tentang isu ini.

Rakyat Malaysia: Kamu gila?


APABILA MEMERGADAKAN SESUATU SENDIRI MEREKA.

Britons: Maafkan saya, tetapi bolehkah anda menurunkan suara anda? Saya cuba menumpukan perhatian di sini.

Rakyat Malaysia: Shut up lah!


KEPADA MENGGUNAKAN SEMUA JIKA JIKA ANDA / SHE MENGETAHUI ANDA.

Britons: Maafkan saya, tetapi saya perhatikan bahawa anda menatap saya untuk kadang-kadang. Adakah saya mengenali awak?

Rakyat Malaysia: Lihat apa, lihat apa?


APABILA SELURUHKAN MENGENAI APA YANG TELAH DITEMUKAN

Britons: Adakah seseorang memberitahu saya apa yang baru saja berlaku?

Rakyat Malaysia: Apa yang berlaku ah? Mengapa seperti itu ah?


APABILA SESUATU SESUAI SESUAI

Britons: Ini bukan cara untuk melakukannya. Di sini, izinkan saya menunjukkan kepada anda.

Rakyat Malaysia: Seperti itu juga tidak tahu bagaimana untuk melakukannya!


WHEN ONE IS ANGRY

Britons: Adakah anda tidak keberatan mengganggu saya?

Rakyat Malaysia: Celaka awak!

Comments

Popular posts from this blog

Semut oh semut! [18SX]

Limah atau nama singkatannya Mah baru saja berumahtangga dgn suaminya Seman atas dasar pilihan keluarganya dan tinggal di kawasan perkampungan. Walaupun Seman sengau orangnya, Mah tak kisah malah mereka begitu bahagia dan tiada sebarang masalah yg terlalu besar sama ada dari segi komunikasi, nafkah zahir atau pun batin. Cuma ada kalanya Limah tak dapat nak memahami apa yg suaminya cuba nak bagitau. Pada suatu malam Jumaat, mereka berdua bersetuju untuk membuka 'kaunter pembayaran nafkah batin'. Kali ini Seman agak letih sedikit disebabkan pd siangnya tadi dia pulun toreh getah sampai 10 ekar. Maka seman tidak mahu bekerja keras untuk sesi tersebut dan dia mengambil keputusan untuk berperanan sebagai 'org bawahan' sahaja. Setelah tiba waktu yg sesuai, Seman pun berbaring terlentang dan 'transaksi pembayaran' pun bermula. Nak dijadikan cerita, dalam masa urusan tersebut seekor semut api telah jatuh dari siling ke atas katil dan merayaplah sehingga terjumpa dgn dua

ASAL USUL HANTU

Asal usul hantu… Ngeri tak tajuk ni? Asal usul hantu… Ngeri tak tajuk ni? Hahahahaha.. Jom kita tengok.. 1. Hantu Raya - Berasal dari Tanah Melayu. Dipercayai terkorban di dalam satu kemalangan jalan raya, sebaik saja keluar dari Pudu Raya untuk pulang berhari raya.... kegemarannya mencuri kuih kuih raya. Tempat menginapnya disyaki di balai - balai raya. 2.Hantu Langsuir - Dikenal pasti berasal dari Tanah Seberang. Ceritanya bermula di suatu pagi raya bila seorang suri rumah sedang memasang langsir lalu terjatuh dari tingkap, terus mati. Selepas itu, dia selalu datang menjeguk langsirnya. Hobinya bermain aumm cak di tepi langsir. 3. Hantu Stokin - Berasal dari kawasan perindustrian Shah Alam. Merupakan seorang taukeh stokin yang berjaya sehingga lupa rumah tangga. Hidupnya asyik dengan stokin. Tidur stokin, makan stokin, minum stokin sehinggalah kawan kawan menggelarnya Hantu Stokin. 4. Hantu Jerangkung - Di percayai berasal dari Tanah Besar China. Ia bekerja sebagai penjerang kangkung

3 Pengantin Baru (28 SX)

Tersebutlah alkisah sebuah keluarga aman bahagia yang dianggotai sepasang suami isteri bersama tiga orang anak dara mereka. Nak dijadikan cerita, ketiga-tiga anak dara tersebut melangsungkan perkahwinan mereka secara serentak.... ... Maka sedih bercampur gumbira menyelubungi hati dan perasaan kedua ibu bapa mereka apabila majlis perkahwinan tersebut selamat dilangsungkan. ... Apabila ketiga-tiga pasangan bersiap sedia untuk pergi berbulan madu ke tempat haluan masing-masing, kedua ibu bapa mereka pun dengan tegas berpesan supaya mereka tidak lupa untuk mengirimkan berita sepanjang pemergian mereka walau dengan sepatah dua kata. Supaya tidak membebankan setiap pasangan, ibu bapa mereka mencadangkan agar mereka hanya menulis tajuk iklan yang dapat menggambarkan maksud yang ingin disampaikan. Lalu mereka semua pun bersetuju degan cadangan tersebut.... ....... Seminggu selepas mereka semua pergi ke arah tujuan masing-masing, si ibu menerima sepucuk surat dari anak mereka yang pertama, sura